Srážka plánů s realitou

2. 7. 2024

Zprávy o tom, že významné evropské automobilky přehodnocují plány v oblasti elektromobility, nejsou zdaleka výjimkou. Ještě nedávno přitom některé z nich avizovaly, kdy přesně hodlají skončit s výrobou vozů s konvenčním pohonem, aby nyní pod tlakem zákaznického nezájmu tyto své plány raději začaly nenápadně ukládat k ledu.

Doba rekordního růstu prodejů elektromobilů skončila téměř tak rychle, jak před tím započala. Stačilo k tomu omezení, respektive zrušení, finanční podpory prodeje z peněz daňových poplatníků a najednou se ukázalo, že většinový zákazník – ať už z řad domácností, nebo firem – svojí peněženkou pro vytyčené plány dekarbonizace zatím dostatečně uvědoměle nehlasuje. Ze statistik registrací nových vozů EU za prvních pět měsíců letošního roku totiž vyplývá, že dává stále přednost autům s benzínovým či hybridním pohonem a že vyšší podíl mají i vozy s naftovým pohonem. Elektromobily, jako čtvrté v pořadí, si zatím z koláče prodejů ukously stejně jako loni jen dvanáct procent. Zvlášť zajímavý je z pohledu ambiciózní zelené politiky i výsledek Německa, které rovněž postrádá dostatečně uvědomělé zákazníky, neboť se tam letos neprodalo více než 12 % elektromobilů.

Auta na baterky tedy zatím žádným tržním favoritem nejsou, i když chvilkově nepochybně dokážou být při dostatečně vysoké dotaci od daňových poplatníků. To se může samozřejmě změnit ve chvíli, kdy bude konvenční vůz více znevýhodněn při nákupu a provozu, ať už formou pokut plynoucích ze zpřísněných emisních limitů, nebo zavedením emisních povolenek na PHM. Výsledkem pak budou v každém případě vyšší náklady pro uživatele automobilu, takže vlastní relativně nezávislá mobilita bude nejspíš dražší, pro někoho možná už i luxusní záležitostí.

Zdá se, že ideje a s nimi spojené plány prozatím předběhly tržní realitu, respektive nevzaly v potaz zákazníka, který je v obvyklém tržním prostředí středem pozornosti, a který všechny tyto záměry jako daňový poplatník v konečném důsledku zaplatí. Ať už explicitně, nebo implicitně. Elektromobilita se dříve nebo spíš později nepochybně prosadí, respektive bude prosazena, bylo by však férové říct, kolik celý tento plán bude daňové poplatníky stát.


Veškeré informace, názory a prognózy obsažené v tomto textu jsou pouze informativního charakteru, nepředstavují žádnou nabídku na jakoukoliv transakci nebo závazek k realizaci jakékoliv transakce a v žádném případě nejde o investiční poradenství. Obsah sdělení je vytvářen dle nejlepšího vědomí a s řádnou odbornou péčí, Banka CREDITAS a.s. však nezaručuje správnost, úplnost a přesnost jeho obsahu. Banka CREDITAS a.s. nenese žádnou odpovědnost za případné škody vzniklé jakýmkoliv třetím osobám v důsledku využití informací uvedených v tomto sdělení.

Další novinky

Nejenom u nás se ve službách zdražuje

Nejenom u nás se ve službách zdražuje

Nesmělý rozjezd ekonomiky

Nesmělý rozjezd ekonomiky

Průmysl stále na ústupu

Průmysl stále na ústupu