Chraňte své peníze

Seznamte se včas s riziky internetu

Víte, jak poznat online podvody?

Chraňte své peníze

Víte, jak poznat online podvody?

Desatero bezpečných plateb

Nenechte se okrást!

1. Plaťte jen z bezpečných zařízení a přes důvěryhodné sítě

Online platby provádějte jen ze zařízení, která znáte a víte, že jsou dobře zabezpečená. Neodkládejte aktualizace operačního systému, prohlížeče a bezpečnostních programů. Platby provádějte jen tehdy, pokud je váš přístroj připojen přes důvěryhodnou a bezpečnou síť (ne veřejné wi-fi).

2. Instalujte bezpečně, nedávejte aplikacím zbytečné přístupy

Malware umožní útočníkovi převzít kontrolu nad vaším zařízením (včetně online bankovnictví). Používejte antivirus (i na mobilu), instalujte aplikace jen z oficiálního webu či mobilního storu. Předem si přečtěte recenze, nepovolujte aplikacím přístup k obsahu, který nepotřebují.

3. Odmítejte instalaci programů pro vzdálené připojení

Nedávejte třetím osobám přístup ke svému zařízení, zejména neinstalujte software umožňující vzdálené připojení. Tyto programy poskytnou útočníkům plnou kontrolu nad vaším přístrojem, včetně internetového bankovnictví. Mohou také bez vašeho vědomí instalovat další škodlivý software.

4. Silné heslo = dobré heslo

Vaše heslo má být neodhadnutelné. Zapomeňte na jména rodinných příslušníků či zvířecích mazlíčků, současné i dřívější adresy, rodné číslo apod. Dobré heslo má být kombinací velkých a malých písmen, čísel a speciálních znaků (např. %, ?, !). Nepoužívejte stejné heslo pro více služeb.

5. Chraňte své přihlašovací údaje

Nikdy nikomu nesdělujte své přístupové údaje či hesla, ani údajnému bankéři či operátorovi banky na telefonu. Přihlašovací údaje do online bankovnictví zadávejte jen v ofi ciální aplikaci své banky. Je-li přihlašovací formulář on-line bankovnictví umístěn na jiném webu, jde o podvod.

6. Chraňte údaje své platební karty

ePIN, PIN či CVC2 kód své karty nikomu nesdělujte, nesmí je po vás žádat ani bankéř. Neplaťte kartou v pochybných platebních branách. Při online prodeji nesdělujte údaje karty kupujícímu. PIN si nikam nepište, a pokud tak přesto učiníte, uchovávejte jej aspoň odděleně od karty.

7. Kontrolujte, co a komu platíte

U platebních instrukcí vždy zkontrolujte výši částky, název obchodníka a účet příjemce. Při nákupu v neznámých e-shopech předem vyhledejte reference (např. na Heureka.cz či Zbozi.cz). Ověřte, zda web plní povinnost uvádět obchodní podmínky. Pokud je e-shop neuvádí, nenakupujte zde.

8. Kontrolujte, co potvrzujete

Pozorně čtěte oznámení zaslaná bankou v SMS či e-mailu. Doručené potvrzovací kódy nikomu nepředávejte. Pozor na nevyžádaná oznámení o přidání mobilního zařízení do on-line bankovnictví či digitální peněženky. Přidáním cizího zařízení předáváte útočníkům kontrolu nad svými penězi.

9. Sledujte pohyby na účtu, nastavte si limity, věnujte pozornost zprávám z banky

Nastavte si v CREDITAS Banking notifi kace informující o pohybech na účtu. Na pobočkách vám můžeme na účtu nastavit bezpečnostní limit pro online převody. Přijde-li vám žádost o schválení platby nebo zpráva o provedené platbě, o které nic nevíte, ihned volejte infolinku 583 037 088.

10. Máte-li pochybnosti, kontaktujte nás na nonstop lince +420 583 037 088

Nikdo není neomylný, nestyďte se přiznat chybu. Čím dříve nás kontaktujete, tím větší je šance zabránit útočníkům v odčerpání vašich peněz. Infolinku obsluhují vyškolení specialisté, kteří vám okamžitě pomohou, podle potřeby zablokují karty nebo dočasně omezí nakládání s vaším účtem.

Desatero bezpečných plateb

Nenechte se okrást!

1. Plaťte jen z bezpečných zařízení a přes důvěryhodné sítě

Online platby provádějte jen ze zařízení, která znáte a víte, že jsou dobře zabezpečená. Neodkládejte aktualizace operačního systému, prohlížeče a bezpečnostních programů. Platby provádějte jen tehdy, pokud je váš přístroj připojen přes důvěryhodnou a bezpečnou síť (ne veřejné wi-fi).

2. Instalujte bezpečně, nedávejte aplikacím zbytečné přístupy

Malware umožní útočníkovi převzít kontrolu nad vaším zařízením (včetně online bankovnictví). Používejte antivirus (i na mobilu), instalujte aplikace jen z oficiálního webu či mobilního storu. Předem si přečtěte recenze, nepovolujte aplikacím přístup k obsahu, který nepotřebují.

3. Odmítejte instalaci programů pro vzdálené připojení

Nedávejte třetím osobám přístup ke svému zařízení, zejména neinstalujte software umožňující vzdálené připojení. Tyto programy poskytnou útočníkům plnou kontrolu nad vaším přístrojem, včetně internetového bankovnictví. Mohou také bez vašeho vědomí instalovat další škodlivý software.

4. Silné heslo = dobré heslo

Vaše heslo má být neodhadnutelné. Zapomeňte na jména rodinných příslušníků či zvířecích mazlíčků, současné i dřívější adresy, rodné číslo apod. Dobré heslo má být kombinací velkých a malých písmen, čísel a speciálních znaků (např. %, ?, !). Nepoužívejte stejné heslo pro více služeb.

5. Chraňte své přihlašovací údaje

Nikdy nikomu nesdělujte své přístupové údaje či hesla, ani údajnému bankéři či operátorovi banky na telefonu. Přihlašovací údaje do online bankovnictví zadávejte jen v ofi ciální aplikaci své banky. Je-li přihlašovací formulář on-line bankovnictví umístěn na jiném webu, jde o podvod.

6. Chraňte údaje své platební karty

ePIN, PIN či CVC2 kód své karty nikomu nesdělujte, nesmí je po vás žádat ani bankéř. Neplaťte kartou v pochybných platebních branách. Při online prodeji nesdělujte údaje karty kupujícímu. PIN si nikam nepište, a pokud tak přesto učiníte, uchovávejte jej aspoň odděleně od karty.

7. Kontrolujte, co a komu platíte

U platebních instrukcí vždy zkontrolujte výši částky, název obchodníka a účet příjemce. Při nákupu v neznámých e-shopech předem vyhledejte reference (např. na Heureka.cz či Zbozi.cz). Ověřte, zda web plní povinnost uvádět obchodní podmínky. Pokud je e-shop neuvádí, nenakupujte zde.

8. Kontrolujte, co potvrzujete

Pozorně čtěte oznámení zaslaná bankou v SMS či e-mailu. Doručené potvrzovací kódy nikomu nepředávejte. Pozor na nevyžádaná oznámení o přidání mobilního zařízení do on-line bankovnictví či digitální peněženky. Přidáním cizího zařízení předáváte útočníkům kontrolu nad svými penězi.

9. Sledujte pohyby na účtu, nastavte si limity, věnujte pozornost zprávám z banky

Nastavte si v CREDITAS Banking notifi kace informující o pohybech na účtu. Na pobočkách vám můžeme na účtu nastavit bezpečnostní limit pro online převody. Přijde-li vám žádost o schválení platby nebo zpráva o provedené platbě, o které nic nevíte, ihned volejte infolinku 583 037 088.

10. Máte-li pochybnosti, kontaktujte nás na nonstop lince +420 583 037 088

Nikdo není neomylný, nestyďte se přiznat chybu. Čím dříve nás kontaktujete, tím větší je šance zabránit útočníkům v odčerpání vašich peněz. Infolinku obsluhují vyškolení specialisté, kteří vám okamžitě pomohou, podle potřeby zablokují karty nebo dočasně omezí nakládání s vaším účtem.

Udělali jste chybu?
Na nic nečekejte a začněte se bránit

nic nepotvrzujte, neodesílejte, nereagujte na žádné další výzvy
k zadání údajů nebo potvrzení souhlasu s platbou.

Ihned volejte infolinku 583 037 088, sdělte nám, co se stalo a řiďte se pokyny našeho operátora.


Aktuální hrozby

Upozorňujeme klienty na aktuálně využívané nepoctivé praktiky, k nimž patří podvody, které začínají telefonátem nebo SMS zprávou. Více informací o vishingu a smishingu najdete zde


Podvodné zprávy

(phishing, smishing)

Podvodná zpráva se vás snaží přesvědčit o hrozícím nebezpečí nebo naopak velké příležitosti. Téměř vždy zdůrazňuje, že máte málo času. Útočník chce, abyste jednali bez přemýšlení, ve strachu o své peníze nebo naopak s vidinou rychlého zisku.

Podvodnou zprávu můžete dostat

  • e-mailem

  • na sociálních sítích

  • v mobilních aplikacích

  • formou SMS

Měli byste vědět

  • Zpráva vám může přijít i od známého, kterému útočník ovládl účet nebo si vytvořil věrnou kopii jeho profilu (Facebook, Messenger, Whatsapp ap.) či e-mailu.

  • Útočník se často vydává za pracovníka banky, policistu, zástupce ČNB či jiné státní instituce.

  • Číslo odesílatele SMS lze snadno podvrhnout, není tedy důkazem o tom, kdo vám ve skutečnosti píše.

Jak reagovat

  • Neklikejte na odkazy ve zprávě.

  • Neinstalujte si na počítač či mobil software, který vám zpráva vnucuje.

  • Zavolejte naši infolinku 583 037 088 a operátorovi sdělte podrobnosti o podezřelé zprávě.

  • Pokud jste již na odkaz klikli nebo vložili na neznámý web své údaje (přihlašovací do internetového bankovnictví, čísla z karty), volejte ihned! Společně se pokusíme vzniklé škody minimalizovat

Podvodné zprávy

(phishing, smishing)

Podvodná zpráva se vás snaží přesvědčit o hrozícím nebezpečí nebo naopak velké příležitosti. Téměř vždy zdůrazňuje, že máte málo času. Útočník chce, abyste jednali bez přemýšlení, ve strachu o své peníze nebo naopak s vidinou rychlého zisku.

Podvodnou zprávu můžete dostat

  • e-mailem

  • na sociálních sítích

  • v mobilních aplikacích

  • formou SMS

Měli byste vědět

  • Zpráva vám může přijít i od známého, kterému útočník ovládl účet nebo si vytvořil věrnou kopii jeho profilu (Facebook, Messenger, Whatsapp ap.) či e-mailu.

  • Útočník se často vydává za pracovníka banky, policistu, zástupce ČNB či jiné státní instituce.

  • Číslo odesílatele SMS lze snadno podvrhnout, není tedy důkazem o tom, kdo vám ve skutečnosti píše.

Jak reagovat

  • Neklikejte na odkazy ve zprávě.

  • Neinstalujte si na počítač či mobil software, který vám zpráva vnucuje.

  • Zavolejte naši infolinku 583 037 088 a operátorovi sdělte podrobnosti o podezřelé zprávě.

  • Pokud jste již na odkaz klikli nebo vložili na neznámý web své údaje (přihlašovací do internetového bankovnictví, čísla z karty), volejte ihned! Společně se pokusíme vzniklé škody minimalizovat

Podvodné telefonáty

(vishing)

Podvodný telefonát se vás snaží vystrašit a donutit k bezmyšlenkovitému jednání. Útočník vás varuje před smyšlenou hrozbou, protože chce, abyste udělali to, co vám řekne

Volající se může představit jako

  • váš bankéř

  • policista, vyšetřovatel, státní zástupce apod.

  • pracovník České národní banky nebo jiné instituce

  • pracovník technické podpory

  • váš příbuzný, kterého jste již nějaký čas neviděli

Měli byste vědět

  • Typické smyšlené hrozby: pokus o půjčku na vaše jméno, neoprávněný přístup na účet, podvod bankéře.

  • Číslo volajícího lze změnit, není tedy důkazem, kdo vám ve skutečnosti volá.

  • Bankéři nikdy nežádají vaše přihlašovací údaje do on-line bankovnictví, čísla z platební karty nebo kódy z potvrzovacích SMS.

  • Vaše jméno a další údaje mohl volající získat na internetu (sociální sítě, veřejné rejstříky...).

Jak reagovat

  • Nedělejte kroky, ke kterým vás volající nutí, a nesdělujte mu žádné údaje.

  • Neinstalujte si na počítač či mobil software, který vám volající nabízí.

  • Nepřevádějte na výzvu volajícího své peníze na cizí účty, nevkládejte je do vkladových bankomatů (včetně kryptoměnových).

  • Co nejdříve zavěste, zavolejte naši infolinku 583 037 088 a ověřte si pravdivost informací z telefonátu.

  • Pokud jste volajícímu sdělili údaje o svém účtu nebo kartě, volejte ihned! Společně se pokusíme vzniklé škody minimalizovat.

Podvodné telefonáty

(vishing)

Podvodný telefonát se vás snaží vystrašit a donutit k bezmyšlenkovitému jednání. Útočník vás varuje před smyšlenou hrozbou, protože chce, abyste udělali to, co vám řekne

Volající se může představit jako

  • váš bankéř

  • policista, vyšetřovatel, státní zástupce apod.

  • pracovník České národní banky nebo jiné instituce

  • pracovník technické podpory

  • váš příbuzný, kterého jste již nějaký čas neviděli

Měli byste vědět

  • Typické smyšlené hrozby: pokus o půjčku na vaše jméno, neoprávněný přístup na účet, podvod bankéře.

  • Číslo volajícího lze změnit, není tedy důkazem, kdo vám ve skutečnosti volá.

  • Bankéři nikdy nežádají vaše přihlašovací údaje do on-line bankovnictví, čísla z platební karty nebo kódy z potvrzovacích SMS.

  • Vaše jméno a další údaje mohl volající získat na internetu (sociální sítě, veřejné rejstříky...).

Jak reagovat

  • Nedělejte kroky, ke kterým vás volající nutí, a nesdělujte mu žádné údaje.

  • Neinstalujte si na počítač či mobil software, který vám volající nabízí.

  • Nepřevádějte na výzvu volajícího své peníze na cizí účty, nevkládejte je do vkladových bankomatů (včetně kryptoměnových).

  • Co nejdříve zavěste, zavolejte naši infolinku 583 037 088 a ověřte si pravdivost informací z telefonátu.

  • Pokud jste volajícímu sdělili údaje o svém účtu nebo kartě, volejte ihned! Společně se pokusíme vzniklé škody minimalizovat.

Podvodné platby při online prodeji

Můžete se setkat se scénářem, kdy podvodník žádá o úhradu pojištění přepravy. Pošle odkaz, přes který v konečném důsledku zaplatíte voucher, a to na úplně jinou službu než pojistné. Kód pro vyplacení/aktivaci voucheru pochopitelně nezískáte vy, ale útočník.

Jak podvod probíhá

  • Ozve se údajný kupující a pošle vám odkaz, přes který máte zaplatit za přepravu.

  • Odkaz vede na podvodný web imitující platební bránu. Pokud zadáte údaje své karty, dostane je obratem do ruky útočník.

  • Zloděj údaje vaší karty využije k nákupu za mnohem vyšší sumu a spoléhá na to, že si při potvrzování platby nevšimnete jiné částky.

  • Útočník vaši kartu může tokenizovat a využít k výběrům z bankomatu. Samozřejmě z vašeho účtu.

  • Může se také zobrazit stránka s falešným on-line bankovnictvím. Přihlášením zpřístupníte svůj účet útočníkovi, který ve skutečném bankovnictví zadá převod vyšší částky na svůj účet. Pokud poté převod bez kontroly údajů potvrdíte, přijdete o peníze.

Měli byste vědět

  • Nakupujte u ověřených či známých obchodníků nebo v aplikacích, které poskytují ochranu kupujícího.

  • Do on-line bankovnictví vstupujte pouze přes mobilní aplikaci své banky nebo z jejích webových stránek (www.creditas.cz).

  • Pokud si nejste jisti bezpečností karetní platební brány, volte raději platbu převodem.

  • Pokud jste prodejcem, stačí sdělit kupujícímu číslo vašeho účtu. Čísla z vaší kartyči přístupové údaje do on-line bankovnictví k provedení platby nepotřebuje.

Jak reagovat

  • Neinstalujte si na počítač či mobil software, který vám volající nabízí.

  • Komunikaci ukončete, podvodného kupujícího v komunikátoru zablokujte a pokud umíte udělat screenshoty, vytvořte záznam celé komunikace.

  • Poté zavolejte naši infolinku 583 037 088 a oznamte, co se stalo.

  • Pokud jste do neznámé platební brány či webu vložili údaje o svém účtu nebo kartě, volejte ihned! Společně se pokusíme vzniklé škody minimalizovat.

Podvodné platby při online prodeji

Můžete se setkat se scénářem, kdy podvodník žádá o úhradu pojištění přepravy. Pošle odkaz, přes který v konečném důsledku zaplatíte voucher, a to na úplně jinou službu než pojistné. Kód pro vyplacení/aktivaci voucheru pochopitelně nezískáte vy, ale útočník.

Jak podvod probíhá

  • Ozve se údajný kupující a pošle vám odkaz, přes který máte zaplatit za přepravu.

  • Odkaz vede na podvodný web imitující platební bránu. Pokud zadáte údaje své karty, dostane je obratem do ruky útočník.

  • Zloděj údaje vaší karty využije k nákupu za mnohem vyšší sumu a spoléhá na to, že si při potvrzování platby nevšimnete jiné částky.

  • Útočník vaši kartu může tokenizovat a využít k výběrům z bankomatu. Samozřejmě z vašeho účtu.

  • Může se také zobrazit stránka s falešným on-line bankovnictvím. Přihlášením zpřístupníte svůj účet útočníkovi, který ve skutečném bankovnictví zadá převod vyšší částky na svůj účet. Pokud poté převod bez kontroly údajů potvrdíte, přijdete o peníze.

Měli byste vědět

  • Nakupujte u ověřených či známých obchodníků nebo v aplikacích, které poskytují ochranu kupujícího.

  • Do on-line bankovnictví vstupujte pouze přes mobilní aplikaci své banky nebo z jejích webových stránek (www.creditas.cz).

  • Pokud si nejste jisti bezpečností karetní platební brány, volte raději platbu převodem.

  • Pokud jste prodejcem, stačí sdělit kupujícímu číslo vašeho účtu. Čísla z vaší kartyči přístupové údaje do on-line bankovnictví k provedení platby nepotřebuje.

Jak reagovat

  • Neinstalujte si na počítač či mobil software, který vám volající nabízí.

  • Komunikaci ukončete, podvodného kupujícího v komunikátoru zablokujte a pokud umíte udělat screenshoty, vytvořte záznam celé komunikace.

  • Poté zavolejte naši infolinku 583 037 088 a oznamte, co se stalo.

  • Pokud jste do neznámé platební brány či webu vložili údaje o svém účtu nebo kartě, volejte ihned! Společně se pokusíme vzniklé škody minimalizovat.

Podvodné weby a e-shopy

Na internetu můžete narazit na reklamní bannery slibující skvělé slevy či výjimečné příležitosti ke zhodnocení úspor, případně oznamující výhru v soutěži, o které jste dosud neslyšeli. Cílem je dostat vás na web, kde na návštěvníky číhá malware nebo dobře připravený pokus o získání přístupových či platebních údajů.

Jak podvod probíhá

  • Na webu upoutá vaši pozornost banner s atraktivním sdělením (třeba velkou slevou).

  • Po kliknutí na banner se dostanete na jiný web.

  • Podvodný e-shop vás naláká na výjimečně nízkou cenu zboží, podmínkou je ale platba předem. Pokud zaplatíte, neuvidíte ani zboží, ani svoje peníze.

  • Falešná může být i platební brána, do které zadáte údaje ze své platební karty a podvodníci se je obratem pokusí využít pro získání peněz z vašeho účtu.

  • Podvodný web může váš počítač či mobil zavirovat. Třeba tím, že vám nabídne přístup k výhodným nabídkám, pokud si nainstalujete speciální aplikaci.

Měli byste vědět

  • Podvodná reklama se může objevit i na zcela seriózních, např. zpravodajských webech. Jsou totiž zapojeny do velkých reklamních sítí, které mnohdy nejsou schopny včas odhalit podvodné reklamy.

  • Už dávno není pravdou, že podvodné weby jsou technicky a graficky nedokonalé a jejich texty se hemží chybami. Současné podvodné stránky jsou často na profesionální úrovni.

  • Podvodné weby a e-shopy mohou být věrnou kopií známých zpravodajských portálů či e-shopů. Rozdíl poznáte při kontrole adresy webu, velmi často také imitace webu není plně funkční (nejsou aktivní některé odkazy, nefunguje vyhledávání apod.).

Jak reagovat

  • Neklikejte na reklamní bannery slibující mimořádné slevy, výhody či zisky.

  • Udržujte aktualizovanou antivirovou a antispamovou ochranu svého zařízení.

  • Pokud na banner kliknete, zkontrolujte adresu webu, na který jsou vstoupili. Pokud vám přijde podezřelá, web opusťte.

  • Pokud e-shop neznáte, vyhledejte si jeho recenze. Můžete se také podívat, zda není na seznamu rizikových e-shopů na webu ČOI.

Podvodné weby a e-shopy

Na internetu můžete narazit na reklamní bannery slibující skvělé slevy či výjimečné příležitosti ke zhodnocení úspor, případně oznamující výhru v soutěži, o které jste dosud neslyšeli. Cílem je dostat vás na web, kde na návštěvníky číhá malware nebo dobře připravený pokus o získání přístupových či platebních údajů.

Jak podvod probíhá

  • Na webu upoutá vaši pozornost banner s atraktivním sdělením (třeba velkou slevou).

  • Po kliknutí na banner se dostanete na jiný web.

  • Podvodný e-shop vás naláká na výjimečně nízkou cenu zboží, podmínkou je ale platba předem. Pokud zaplatíte, neuvidíte ani zboží, ani svoje peníze.

  • Falešná může být i platební brána, do které zadáte údaje ze své platební karty a podvodníci se je obratem pokusí využít pro získání peněz z vašeho účtu.

  • Podvodný web může váš počítač či mobil zavirovat. Třeba tím, že vám nabídne přístup k výhodným nabídkám, pokud si nainstalujete speciální aplikaci.

Měli byste vědět

  • Podvodná reklama se může objevit i na zcela seriózních, např. zpravodajských webech. Jsou totiž zapojeny do velkých reklamních sítí, které mnohdy nejsou schopny včas odhalit podvodné reklamy.

  • Už dávno není pravdou, že podvodné weby jsou technicky a graficky nedokonalé a jejich texty se hemží chybami. Současné podvodné stránky jsou často na profesionální úrovni.

  • Podvodné weby a e-shopy mohou být věrnou kopií známých zpravodajských portálů či e-shopů. Rozdíl poznáte při kontrole adresy webu, velmi často také imitace webu není plně funkční (nejsou aktivní některé odkazy, nefunguje vyhledávání apod.).

Jak reagovat

  • Neklikejte na reklamní bannery slibující mimořádné slevy, výhody či zisky.

  • Udržujte aktualizovanou antivirovou a antispamovou ochranu svého zařízení.

  • Pokud na banner kliknete, zkontrolujte adresu webu, na který jsou vstoupili. Pokud vám přijde podezřelá, web opusťte.

  • Pokud e-shop neznáte, vyhledejte si jeho recenze. Můžete se také podívat, zda není na seznamu rizikových e-shopů na webu ČOI.

Staňte se naším
klientem

Zaregistrujte se a získáte přístup do online bankovnictví. V něm poté můžete dokončit plnou registraci a zakládat naše produkty.
Online, rychle a kdykoli.

Zeptejte se nás

Napište nám na živý chat (ikona chatu na stránce vpravo dole), nebo nám zavolejte na bezplatnou telefonní linku Banky CREDITAS 800 888 009.